Reklame på do?
I Bergen går en debatt som sikkert går de fleste andre hus forbi. Saken gjelder reklamefinansierte busskur og toaletter i sentrum.
Det hele har resultert i en rettsak mellom Bergen kommune og reklameselskapet Clear Channel. Årsaken er at kommunen trakk seg fra forhandlingene, og Clear Channel mener de derfor bør dekke kostnadene de har hatt under kontraktssamtalene. Noe kommunen nekter. Siste i saken er at Clear Channel tapte et knusende tap i Tingretten.
Men hva er det egentlig Clear Channel ønsker? Jo, de har tilbudt seg å finansiere oppsetting av og å vedlikeholde søppelkasser og busskur i hele sentrum, mot at de får ha reklameplakater på nettop disse. Lignende avtaler finnes i andre norske byer, som Oslo og Kristiansand.
I tillegg til dette har de tilbudt seg å bygge flere nye offentlige toaletter i Bergen - også her mot at de får ha noe reklame i og rundt pisserennene og båsene.
I Norge er vi utrolig redde for slikt. Reklame skal vi helst ikke utsettes for. Og jeg skjønner prinsippet om at man skal slippe å trøkkes full med reklame for dagens tilbud på Rimi mens man pisser. Men jeg kikker meg rundt i sentrum, og ser på både nedslitte, mangelfulle og hærverkutsatte søppelkasser og busskur, og jeg kan ikke skjønne at ting kan bli værre med noen reklameplakater. Dette vil jo være en avtale som sikrer vedlikeholdet, samt sårt trengt utbygging av offentlige toaletter.
Jeg har jobbet som guide for japanske turister, og mangelen på sistnevnte har vært sjokkerende for mange.
Så jeg lurer: Skader virkelig denne reklamen oss mer enn vi vinner på en slik avtale?
1 kommentar:
Sånn oss Japanguider imellom: Reklamefinansiert do må da være bedre enn ingen do (heter det ingen do forresten)?
Legg inn en kommentar