lørdag, august 12, 2006

Sommeren 2006 - Uten tvil en suksess

Ja, i stedet for jevnlig oppdatering den siste måneden, så kommer alt i en pakke nå. Ikke ille det vel? ;)

Romatur
Helga før både jeg og Lars dro hjem på 3 ukers ferie, var vi en langhelg til Roma. Det var en kjempeflott tur! Vi fløy ned TIDLIG fredags morgen med Ryanair fra Frankfurt Hahn, og fikk på den måten hele fredagen til rådighet i "Den Evige Stad". Så, til tross for trøtthet, så brukte vi freagen på oldtids-severdighetene i byen, inkludert slike ting som Colosseum. Det var utrolig digg å gå rundt der, i Obelix' fotspor! ;) Inni mellom spiste vi både lunch og middag/kvelds på uterestauranter inne i trange bakgater. Også slike ting var en opplevelse. Og ikke minst når vi fikk et svært tordenvær over hodet på oss midt under middagen.

Lørdagen stod vi tidlig opp, og tok t-banen opp til Vatikanet. Etter å ha stått i kø i 2 timer, slapp vi endelig inn, og gikk og vandret i marmorbalagte ganger, fylt opp av kunstverk og skulpturer. Paradokset slo meg: Det er merkelig hvor mange nakne mannfolk som er utstilt her, til å være hovedsetet (hvor hovedsaklig menn vandrer) for en religion som mener homofili er den største skamplett på menneskets rulleblad. Ble litt knising av det.

Vi gikk tilbake til sentrum, og kikket i en del butikker. Lars handlet, selvsagt, og endte opp med mye nye klesplagg, samt Armanisolbriller til € 150.

Søndagen var alle butikker stengt, og siden flyet vårt ikke gikk før på kvelden, tok vi toget ut til Middelhavet, og brukte rett og slett hele dagen på stranden. Varmt og godt, både på land og i vann, og Torgeir endte (ikke sjokkerende) opp med å bli durabelig solbrent. På flyet tilbake til Tyskland var det fest, da Italia vant fotball-VM idet vi lettet og sa farvell til Roma.

Ferie i Norge
Så reiste vi altså hjem, for å bruke litt av overtiden vi hadde samlet oss opp. Jeg skulle slappe skikkelig av, og samle krefter. Og jammen-santen: Det var jo fint vær i Bergen også! :)

Ny mobil
Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var å kjøpe meg ny mobiltelefon. Nå er jeg en stolt eier av en Sony Ericsson K800i, med et kamera på hele 3,2 megapixel. Noen dager senere ble imidlertid min gamle mobil funnet nede i Tyskland. Jaja... jeg skulle nå ha ny mobil snart uansett. Og nummeret, folkens; Det er det samme som før!

Familie og slektstreff
Det ble god tid til familien også denne ferien. Første uka jeg var hjemme var mamma og pappa bortreist, så jeg og Ingar dro likesågodt til Reidun, Kristian og Benjamin i Arna. Her koste vi oss, med grilling, bading og MASSE sykling og leking i sandkassa. Benjamin kom inn for å vekke oss onkler hver morgen, så vi fikk virkelig brukt dagene til mye lek.

Det var det absolutte farvel med mamma og pappa før de reiser til Japan nå, og det var jo litt spesielt. Neste gang jeg møter dem, er til jul, når jeg og Ingar tenker oss ut for en annerledes feiring. Det var en del som måtte ordnes på det praktiske hold, når det gjaldt huset som jeg skal passe i 2 år - og blant annet fikk vi malt hele sulamitten. Bra jeg slipper det alene, ja.

Dagen før jeg reiste tilbake til Tyskland var vi samlet store og små, så nesten hele slekta var til stede, for å feire farfar sin 80-årsdag på Kamøy. Det ble en kjempeflott dag, hvor alle sammen koste seg med god mat, flott vær og masse prat og aktiviteter, selv om det var rart for noen og enhver å tenke på at dette var første slektstreff etter at farmor døde. Jeg innså (ikke for første gang) at jeg virkelig savner henne.

Bryllup
Så var det koselig da, å være vitne til at kusina mi Ragnhild endelig fikk gifta seg med "Mølle". En kjempekar, og et flott bryllup! Jeg og Reidun sang, og det er jo alltid kjekt å synge med henne. Må vel snart bli plate på oss nå, søs? ;) hihi.

Ungdommens Landsmøte (UL) på Askøy
Og så var det duket for kristenungdommens inntog til øya. Med FLOTT vær, opp imot 2500 mennesker på enkelte møter og høy trivselsfaktor, så ble UL den suksessen den er kjent for å være. Gode møter, kjempefltott sang og musikk og spennende aktiviteter gjør at fjortissene ønsker å komme tilbake år etter år. Jeg tror mange har begynt å glede seg til neste års UL i Haugesund allerede. Selv var jeg med på å bygge scenen og rigge til i salen før det hele brakte løs, og var med på å rive det hele ned 5 dager senere. Underveis fikk jeg med meg møter og slikt, mellom mine slag som vaktmesterassistent.

Det var oppsummeringa. Vil du ha flere detaljer, kontakt meg på msn da! ;) hihi.