tirsdag, mai 15, 2007

Ordene

De første ukene man jobber på TV 2-huset i Bergen, så er det en hel jobb bare å lære seg hva alle forkortelsene står for. Det er nemlig slik at ingen orker/har tid til å snakke i hele setninger her på bygget. Jeg tenkte du kunne få lære noen av de forkortelsene jeg bruker hver dag:

SAR: Dette er meg. Forkortelsen stammer fra tiden da TV 2 startet i 1992, og de hentet begreper fra "moderkanalen"; dansk TV 2. Begrepet betyr forøvrig Service Apparat Rom.

HK: Hovedkontrollen. Det er her selve TV 2 og alle dens kanaler sendes ut til de tusen hjem. Når jeg begynte på huset i desember hadde vi 2 HKer. Nå har vi 6, alt i alt.

MK: Dette er også meg. Mediekontroller heter det. Noe som forøvrig er heeeeelt tåpelig. Kontroller er vel ikke noe norsk ord?!? Jobben består i hvert fall i å ta opp på server programmer som skal gå i reprise.

MM: Medie Manager. Disse gjør egentlig litt av den samme jobben som jeg gjør i SAR. SAR kjører taper, mens MM jobber på data og mer digitale formater.

LK: Linjekontrollen. Her legges linjer på satelitter og slikt klart for ting som kommer inn på huset; om det seg være direkteinnslag i nyhetene eller nyhetsinnslag fra distriktskontorene våre, eller fotballkamper osv osv.

TK: Teknisk Kvalitetskontroll. Når jeg har tatt imot et program som skal gå senere på kvelden (disse lages ofte i Oslo, og sendes på linje over til meg), så leverer jeg tapen til TK, slik at de kan sjekke at alt stemmer, samt å legge den inn på server.

SAR jobber tett med alle disse, i tillegg til selve nyhets- og sportsdesken. Så her i TV 2 treffer jeg masse folk. Det er jo gøy. :)

1 kommentar:

Ingar T. Hauge sa...

Kontroller blir vel imperativsform, men det er da tåpelig å kalle noen ved imperativ. Kontrollør, derimot...