lørdag, mai 26, 2007

Dårlig service

Når en går på restaurant er det naturlig at det koster litt. Men jeg blir så irritert når jeg ikke får valuta for pengene. Og for all del: Vann skal være gratis! Greit nok å ha flaskevann som alternativ, men de kan ikke nekte folk vann fra springen, dersom de ønsker det.

Jeg og Johanne (hun pene, vet du) var på en "japansk" restaurant i går. Sumo heter den, og ligger i sentrum. Men siden sist jeg var der var maten blitt dyrere, og jeg var ikke noe fornøyd med servicen heller. Jentene som jobbet der var rett og slett frekke. Johanne syntes jeg overreagerte en smule, og sannsynligvis hadde hun helt rett. Men jeg var sliten, og så må vi ikke glemme at jeg, med min bakgrunn, er svært opptatt av dette med service. Det skulle vel bare mangle på en japansk restaurant at servicen er god!?

Til slutt: Når jeg betaler med kort, så er det flere og flere steder de sier: "tast inn totalt beløp, og deretter koden". En sånn fisking etter tips (som forøvrig ikke er en del av norsk kultur eller lønnsnivå) hører ingen steder hjemme! For å si det sånn: Servetrisa var ikke noe blidere når vi gikk og hun så at hun hadde fått 0 i tips.

6 kommentarer:

Johanne Pauline sa...

Dagen ble no ikkje helt ødelagt av det då! Du din japaner ;) Uansett, kjekt å gå på restaurant sånn av og til.

Én ting som var positivt med plassen, var de FANTASISK fine toalettene! Herlighet altså..så du de??

Torgeir Hauge sa...

Ja, de va fine de! Godt det var noe som ihvertfall va skikkelig japansk utforma.

Og eg likte maten. Spiste jo sushi, og den smakte japansk den. Teen og. Du va mindre fornøyd med din rett, kanskje...?!?

Da va det godt du fekk deg tidenes dyreste eplemost, til nesten 40 kroner! :P

Anonym sa...

Litt enig med du Torgeir: det er en dårlig ting i Norge no at det er veldig dårlig service. Men da bør du ikke forvente mye når du er i Italia.. hehe! Norge blir ganske bra i forhold! Eller så har vi vært veldig uheldige!!
Ganske irriterende når de er frekke, eller de stresser, spes om de står å ser på deg som: "nå syntes jeg dere bør gå.." hehe!

Torgeir Hauge sa...

Hmmm... jeg opplevde det ikke veldig sånn når jeg var i Roma... men italiere er jo hissige, er de ikke? Kanskje det har noe å si! ;)

Anonym sa...

AMEN Torgeir!! Da jeg var på reise før jul var servicen på topp både i Etiopia og i Amsterdam, men med en gang jeg satte beina på norsk jord var alt som møtte meg sure og sære folk uten service-innstilling en plass!! Service er en sjelden vare her i landet, og jeg tipser alltid litt ekstra når jeg blir bra behandla. Men kutter tipsen når folk er sure! Jepp! Godt innlegg!! :)

Anonym sa...

Ikke det at services var dårlig(i Italia), men alt tok en EVIGHET!!! Et sted kjøpte vi en kaffi, det tok de 3 kvarter!!!!
Der vi fikk god service(om maten ikke ble kaldt før den ble servert, og de faktisk kom å spurte om maten smakte, og ikke blei sure når vi leverte rått(!) kjøtt o.l.) gav vi ganske bra med tips.
En ser ofte her i Norge hvem som har jobbet lenge som servitør, og hvem som gjør det KUN for pengene sin del. Værste er når folk står ved bordet ditt for å få tips. Jepp, har opplevd det og!!